Do hrobu chci teplé pyžamo
Do hrobu chci teplé pyžamo, říká Ivan Medek
MF Dnes 27. března 2008
Dnešní společnost, orientovaná na spotřebu a rychlý úspěch, Ivana Medka rozčiluje. Ven už nechodí, ale o dění ve společnosti se stále zajímá. A je k němu velmi kritický. Bývalý redaktor Hlasu Ameriky a kancléř prezidenta Havla dostal začátkem března čestnou plaketu od předsedy vlády. Za svůj boj za svobodu a proti komunistickému režimu.
"Hlavně o mně nepište, že jsem hudebník, hudební kritik nebo novinář," říká dvaaosmdesátiletý Ivan Medek na uvítanou ve svém bytě v Praze na Letné. Poslední skladbu prý napsal v roce 1946 a poslední hudební kritiku o rok později. A proč ne novinář?
„Do novin jsem nepsal, jak bych mohl, dělal jsem v Hlasu Ameriky. Novinářem byl dle mého soudu Pavel Tigrid a proti němu já jsem štěně,“ vysvětluje Medek, bývalý kancléř prezidenta Václava Havla.
Celoživotní boj za svobodu bývalého spolupracovníka Hlasu Ameriku nedávno ocenil premiér Mirek Topolánek čestnou plaketou předsedy vlády.
Jak byste tedy chtěl, aby vás lidé titulovali?
Já žádný titul nemám. Když jsem pracoval na Hradě, oslovovali mě pane řediteli,
ale já jim říkal: oslovujte mě jménem a pokud možno v pátém pádě. Jsem obyčejný
člověk, který se v životě o něco pokoušel a sem tam se mu něco povedlo.
Jak dnes trávíte dny?
Jsem na vozíku, ale nemám pocit, že bych byl nemocný. Jenom se nemůžu moc
pohybovat, špatně dýchám a mám částečně ochrnutou pravou ruku. Prodělal jsem
takové obvyklé věci jako embolie, mám těžké astma a beru kortikoidy, ale to jsou
detaily, které bych nerad označoval jako nemoc, to je znak stáří.
Chodíte ještě ven?
Ne a nikdy už nepůjdu. Nesejdu ze schodů a výtah jede jen do mezipatra. Ale i
kdybych se dostal na ulici, setkal bych se s něčím, co nechci. Se špatným
vzduchem, randálem a psími hromádkami.
Ven nechodíte, ale o dění venku se prý hodně zajímáte.
Ano, pravidelně se dívám na všechny zprávy a druhý den si všechno přečtu v
novinách. Poslouchám také většinu politických jednání ve Sněmovně a většina z
nich mě trápí.
Co vás naposledy rozčililo?
Nejvíc mě rozčiluje zvláštní stav společnosti, ke kterému nemuselo
dojít.
Co tím myslíte?
Jde o posunutí hodnot a kritérií. Před lety jsem hovořil s inteligentním mladým
mužem z dobré rodiny. Byla ještě povinná vojenská služba a on říkal, že ho na
vojnu nikdo nedostane. Povídám mu: pochopil bych to, kdybychom ještě žili v
komunismu, ale u tebe je to něco jiného. Byl bys vůbec ochoten bránit tento
stát? Odpověděl: K tomuto státu nemám žádný vztah. Žiju tady docela rád, ale
nevím, proč bych se měl obětovat. A tady se podle mě něco změnilo, a to nejen v
souvislosti s Mnichovem a komunistickým pučem v únoru 1948. Naše společnost je
poznamenaná tím, že má krátkodobé perspektivy.
O společnosti bez hodnot
Je přece důležité, co se děti naučí a ne co vydělají. Lidé musí vědět, že krást není výhodné. Dokud to bude výhodné, je to nejlepší způsob, jak získat peníze.
V jednom rozhovoru jste říkal, že Čechům chybí pocit ztotožnění se se
svou zemí. To je ono?
Ano. Ten pocit musí ve společnosti vyrůstat, nejde nadiktovat. Byl
přerušen v roce 1938 a předtím trval moc krátce. Dlouho jsme se rozdělovali na
my a oni: Rakousko, nacisté, komunisté. Pocit sounáležitosti se zemí, který
cítíte ve vyspělých demokraciích jako v Anglii nebo ve Francii, nemáme. Týká se
to způsobu života, který je u nás příliš svázán s krátkodobými cíli a úspěchy.
Vemte si, že životní úroveň se tady měří schopností nakupovat. Čím víc budeme
nakupovat, tím budeme kvalitnější společnost. Nedovedu si představit větší
nesmysl! V těch kritériích nejsou obsaženy hodnoty, které tvoří společnost –
šetrnost, solidarita, vědomí spoluodpovědnosti při výchově dětí a tak dál. Je
přece důležité, co se děti naučí a ne co vydělají. Lidé musí vědět, že krást
není výhodné. Dokud to bude výhodné, je to nejlepší způsob, jak získat peníze.
A k tomuto stavu společnosti „bez hodnot“ nemuselo dojít?
Nemuselo, kdyby byla hned v roce 1990 zavedena přísná kritéria kvality a
úspěchu. Aby nejdůležitější nebyly peníze. Jenže většina společnosti si řekla:
je svoboda, začneme vydělávat. To je důležité, ale ne nejdůležitější.
Ale říkat lidem v roce 1990, že je sice svoboda, ale vlastně ne tak
úplně, to by asi nepřijali.
Musela by být postavena velmi přísná právní kritéria, jakési právní ohrady, kam
se smí a kam ne a ne za každou cenu vybudovat prosperující společnost. Ta je
důležitá, nelze bez ní existovat, ale společnost, která ztrácí vinou
zdůrazňování prosperity základní morální kritéria, je společnost, jež není
postavena na pevných základech.
Řešil jste to někdy s politiky, kteří ta kritéria
spolunastavovali?
Moc ne. My, kteří jsme přišli z exilu, jsme si řekli, že uspořádání společnosti
a politika budoucnosti je věcí lidí, kteří žijí tady. Ale domnívali jsme se, že
jsou zde přítomny určité kvality, s nimiž se musí počítat. Když jsme zjistili,
že jich tolik není, bylo nám smutno.
Jak jste ale mohli očekávat, že společnost bude morálně na výši, když
se tady od roku 1948 perzekvovali lidé z řad intelektuálů, vědců a duchovních,
kteří se na tvorbě hodnot mají podílet?
V tom máte pravdu, ale přece jen určitá základní kritéria měla platit. Ale v
prvních dnech po roce 1989 se řada lidí, zejména z církve, stáhla. A lidé tady
začali mít fantazmagorickou představu, že když trpěli za komunismu, vědí o
svobodě víc než ti na Západě. Ale ve skutečnosti tady opravdu trpělo jen pár
lidí, ostatní byli pokořeni. Faktem je, že na konci 80. let to vypadalo, že jim
to tady vyhovuje. Když jsem se vrátil z Rakouska, měl jsem dojem, že jsem se
celou dobu mýlil. Myslel jsem si, že národ chce změnu režimu, že se na ni těší.
Ale pak jsem pořád slýchával: no jo, ale dřív jsme měli tohle a teď to nemáme.
Vždyť mnozí lidé žádnou změnu režimu nepotřebovali! Kdyby bývalo trochu víc
peněz a řídilo se to shora, jak si mnozí komunisté představovali, mnozí lidé by
klidně spolkli, že nemohou studovat, co chtějí, ale pojedou na dovolenou a
vytvoří spotřební společnost.
Co vám na české společnosti po návratu z exilu ještě vadilo?
Máme v našich dějinách stále přítomný pocit nafoukanosti vůči světu, vůči
sousedům. Když tady řeknu, že v Německu je lepší demokracie, lidé mě ukamenují.
Vadí mi, že se u nás demokracie smrskla na politické strany. Bez nich se
demokracie dělá těžko, ale když se má dělat jen s politickými stranami, je to
katastrofa. Demokracie je především vztah mezi lidmi, vztah k zákonům. Když
přijdete na policii v Německu, lidé se k vám chovají jako gentlemani, protože se
to museli naučit. Měli hrůzu, že se jim nepodaří dostat se z pověsti
nacistického státu.
Jenže u nás podobný strach nebyl.
Jistě, tady se nikomu nic nestalo. Vemte si takovou drobnost. Odposlouchávací
zařízení v hotelu Savoy prý řídí bývalí pracovníci StB. Vedení hotelu je to
jedno a lidem taky. Myslím, že tohle v demokratické společnosti nejde. Trvá
dlouho, než se z té pokřivené minulosti vyhrabeme, ale zatím jsme stále jednou
nohou v tom. Přemýšlel jsem nedávno o situaci na ministerstvech, vysokých
školách a soudech. Tam zůstala řada lidí, kteří za komunismu neměli vysoké
postavení, stále tam jsou a často brzdí vývoj. Třeba ne ze zlé vůle, ale ze
zvyku.
To by znamenalo vyměnit po roce ’89 devadesát procent učitelů,
úředníků a soudců, což by nešlo.
Jistěže ne, ale šlo nastavit jasná pravidla, podle kterých se mají řídit. V
Německu zůstala řada soudců, kteří soudili už za nacismu. Když se jim dostal do
ruky proces, který souvisel s nacistickými zákony, věděli, co mají dělat,
protože se báli a taky tam měli Američany, kteří na ně dohlíželi.
Říká se, že bude trvat několik generací, než se z bolševismu v nás
dostaneme, ale není to tak, že se přenáší i na mladou generaci?
Přenáší se to zejména potřebou dokazovat si úspěch a to není problém jen u nás.
Ale taky mám někdy pocit, a to byste mohla posoudit spíš vy, že tady chybí dost
skutečných chlapů.
O ženách
Když potkávám mladé muže, mám pocit, že jsou to typy, kterým kdyby holka nabídla, že jim ponese tašku, přijmou to. A to je podle mě znak určitého úpadku společnosti. Bude to znít starodávně, ale rovnoprávnost v tomto směru je nepřijatelná.
Nejste daleko od pravdy.
Cítíte to taky, že? Když potkávám mladé muže, mám pocit, že jsou to typy, kterým
kdyby holka nabídla, že jim ponese tašku, přijmou to. A to je podle mě znak
určitého úpadku společnosti. Bude to znít starodávně, ale rovnoprávnost v tomto
směru je nepřijatelná.
Ale řada žen chce rovnoprávnost.
Protože si nedovedou představit, jak by to vypadalo jinak. Že jim tu tašku
ponese chlap a řekne jim: budeme dělat to a to. Ale takové to rozhodování jako
nejdřív kariéra a pak děti, to je nesmyslné a pro ženy nevýhodné.
Mnohé ženy si myslí, že právě to je vrchol svobody.
Protože rozvažují jen na tu krátkou vzdálenost. Pak začne těm nepříliš mladým
ženám zvonit budík a je jim najednou 45 let. Mají za sebou takzvaně kariéru,
zapomenou, že kdysi si děti pouze odložily, a my budeme v situaci, ve které je
velká část moderního světa. Jak říkal jeden německý politik: Nechci se dožít
situace, kdy starostou Berlína bude Turek. My si budeme říkat: Proč ti Romové
mají tolik dětí? Pak bude sice dlouhou dobu trvat, než se naučí číst a psát, než
si vytvoří určité postavení, ale naučí se to. Do toho přijdou lidé z Východu,
kteří budou dělat práci, kterou my neděláme, a my se s touto změnou budeme muset
vyrovnat. Nejsem pesimista, jednou to dobře dopadne, ale potrvá to dlouho a bude
v tom spousta zbytečného trápení.
Souhlasíte s tím, že čím je člověk starší, myslí si, že v době jeho mládí se k sobě lidé chovali lépe?
To je principiálně pravda, aůe možná, že když jsme byli mladí, neuvědomovali jsme si tolik špatností kolem sebe.
Zaujalo mě, že jste v jednom ze svých fejetonů kritizoval děti, jak
mluví sprostě. Ve své vzpomínkové knize však popisujete, jak jste jako děti
mluvili sprostě a váš spolužák dal penálem učitelce po hlavě.
Ale tehdy to bylo zcela výjimečné, nebyl to standard jako dnes. Dnes je problém,
že si děti neuvědomují, kde jsou hranice, a že nemají pevné zázemí v rodině.
Jednou jsem jel tramvají, kde se děvčata zásadně oslovovala vole. Řekl jsem jim:
holky, proč si neříkáte krávy? A ony to vůbec nepochopily.
Víte dnes něco, co jste dřív nevěděl?
Když jsem byl mladý, byl jsem mnohem sebevědomější než teď. Dnes mám pocit
vděčnosti za všechno, co se se mnou stalo. Kdybych se měl rozhodnout, co bych v
životě škrtl, neškrtl bych nic.
Myslíte někdy na smrt?
Ano, ale nechci říkat obecné fráze, jako že se smrti nebojím. Vím, že je
nevyhnutelná, patří k životu, a až přijde, tak ji přijmu. Tím ale neříkám, že se
na ni těším.
Slyšela jsem, že si chcete vzít do hrobu teplé pyžamo.
Ano, chci nejobyčejnější rakev a teplé pyžamo, protože je tam zima. Už ho mám
připravené.
Kdo je Ivan Medek?Ivan Medek se narodil 13. 7. 1925 v Praze. Otec jeho matky byl malíř Antonín Slavíček, který se roku 1910 zastřelil. Po jeho smrti si Medkova babička vzala malíře Herberta Masaryka. Jejich dcery Anna a Herberta se tak staly Medkovými tetami. Ivanův otec, básník Rudolf Medek, v roce 1916 dezertoval z rakouské armády a vrátil se do Československa jako jeden z vůdců Československých legií. Ivanův mladší bratr byl Mikuláš Medek, jenž se stal jedním z nejvýznačnějších českých malířů. Ivan Medek se nejprve věnoval hudbě, napsal pár skladeb, studoval na konzervatoři hudební teorii, ale studia nedokončil. Po válce byl manažerem komorního orchestru dirigenta Václava Talicha. V 50. a 60. letech pracoval v České filharmonii, do podpisu Charty 77 byl redaktorem ve vydavatelství Supraphon. Poté jej StB začala pronásledovat. Když ho estébáci zmlátili a vyvezli za Prahu, emigroval v roce 1978 do Rakouska. Pracoval v rádiu Hlas Ameriky. Od roku 1993 do roku 1998 byl kancléřem prezidenta Václava Havla. V roce 1999 neúspěšně kandidoval do Senátu. Napsal vzpomínkovou knihu Děkuji, mám se výborně. Vyšly také jeho rozhlasové komentáře Jak to vidím. |